Wat leuk dat u geïnteresseerd bent in een woning op De Hildenberg!

Buitenplaats De Hildenberg ligt net buiten Appelscha op een prachtige locatie met het Nationaal Park Het Drents-Friese Wold naast de deur, wat gelegen is op de grens van Friesland en Drenthe. Tussen de woningen is een 9-holes A-status golfbaan gesitueerd en een in 2023 geopende pitch en put baan.

Inmiddels bestaat Buitenplaats De Hildenberg al meer dan 18 jaar en werden de eerste woningen opgeleverd in 2005.  Het groen rond deze woningen heeft een volwassen karakter gekregen, waardoor de woningen rustig gelegen zijn aan lanen met prachtige bomen. De woningtypen hebben allemaal de naam van een vlinder gekregen.

Vereniging De Hildenberg

Van de 138  verkochte kavels zijn de eigenaren van 99 kavels aangesloten bij Vereniging de Hildenberg (VdH). En wij stellen u graag op de hoogte van een aantal zaken.

Op deze website staat al het één en ander over Buitenplaats de Hildenberg (BdH). Bent u lid van VdH dan wordt u uiteraard nog  uitgebreider geïnformeerd.

Informatie over lidmaatschap vindt u hier.

Twee actuele onderwerpen die momenteel spelen:

1) De Gemeente Ooststellingwerf heeft om – voor ons nog – onduidelijke redenen BdH gekozen als pilotproject in het kader van ‘Vitale Vakantieparken’. Op dit moment lopen er gesprekken met de gemeente om de toekomstbestendigheid van de BdH vorm te geven.

2) De gemeente heeft in augustus een bouwvergunning verleend voor het bouwen van 31 recreatiewoningen op de Ofslag/Zwaai. In oktober is gestart met de bouw van 4-5 woningen. Door een collectief van eigenaren is bezwaar ingediend op basis van het beeldkwaliteit plan van de Hildenberg, tegen het verlenen van de vergunning en de verkleining van de kavels. Dit bezwaar ligt nu ter beoordeling bij de gemeente.

Algemene informatie voor kopers

De Commissie Vitaal Wonen de Hildenberg vindt het belangrijk dat potentiële kopers goed en naar waarheid geïnformeerd worden over zaken als het koopcontract, verplichte verhuur of andere aspecten waar u op zou moeten letten.

Wat is zeker waar:

• Een Buitenplaats met woningen op eigen grond aan een openbare weg, zónder slagboom en iedere woning (gebouwd cf. het bouwbesluit) heeft zijn eigen nutsvoorzieningen.
  • Ook al wordt gesproken over een park, feitelijk is er geen sprake van een park.
  • Omdat geen sprake is van een park, zijn geen parkvoorwaarden van toepassing.
  • U regelt zelf de aansluiting voor gas, water en licht bij de leverancier van uw keuze.
  • U regelt zelf de aansluiting voor TV en internet (Ziggo).

Waar moet u op letten:

• Let op de rendementsvoorspellingen. De voorspellingen van de verhuuropbrengsten van de woningen op BdH zijn – sinds 2005 - nog nooit uitgekomen (de 2 corona-jaren uitgezonderd).
  • Het is géén verhuurpark. Op dit moment zijn van de 135 woningen nog slechts circa 25 woningen in de verhuur bij een van de verhuurorganisaties.
  • Let erop dat het absoluut geen gezins-, c.q. een kinderpark is. Kinderen lopen of fietsen nietsvermoedend de golfbaan op en realiseren zich niet dat (afzwaaiende) golfballen hen gevaarlijk kunnen treffen.

En let op!

• Hoe uw verkoopcontract eruitziet. De huidige eigenaren mogen hun woning volledig voor eigen (recreatief) gebruik hebben. Er is geen verplichting tot verhuur via een verhuurorganisatie.
  • Wilt u verhuren klik hier
  • Iedere eigenaar moet zich wél houden aan het beeldkwaliteitsplan van BdH. Zo houden we het mooi en netjes met elkaar.
  • Zeker als u geïnteresseerd bent in een woning aan de even nummers van de Zwaai, kijk dan goed naar het naast gelegen vakantiepark de Brinckerduyn. Op de Brinkerduyn staan supermooie woningen (allen voor de verhuur), maar ook met de nodige speelfaciliteiten aan de tuinkanten van de Zwaai. (o.a. een padelbaan).

Nieuwbouwplannen

Op de Ofslag en Zwaai zijn nog een aantal lege kavels die te koop staan.

Informatie voor potentiële kopers van woningen op de Ofslag en Zwaai

Rendementsprognose

Bij de verkoopmail Van M4 Vastgoed over de nieuw te bouwen huizen op Buitenplaats De Hildenberg worden rendementsprognose bijgevoegd.

Wij, als eigenaren en waarvan een deel met ruime verhuurervaring, vinden de prognose nogal aan de optimistische kant. Alternatieve berekeningen onzerzijds wijzen op een aanmerkelijk lager rendement, zeker als u van plan bent zelf ook nog gebruik te maken van het huis. U krijgt dan bijv. een deel van de BTW niet terug en mist verhuurinkomsten. Daarnaast is de post onderhoud niet meegenomen in de prognose. Een huis vergt aan onderhoud volgens Vereniging Eigen Huis 1% van de waarde van de woning per jaar. De ervaring leert dat dat bij een verhuurd huis eerder hoger dan lager is.

Tot slot zijn diverse kleinere posten optimistisch ingeschat. Wij adviseren u om, op basis van uw eigen situatie, een rendementsprognose te maken voor u uw investeringsbeslissing neemt.

Koopcontract

Bij de aankoop hoort een koopcontract dat u mogelijkerwijs al als concept hebt ontvangen.

Voor de nieuw te bouwen woningen geldt in ieder geval:

1. U mag uw woniing naar eigen inzicht gebruiken: voor recreeren, verhuur en wonen wordt gedoogd.

2. Als u wilt verhuren kunt u zelf bepalen hoe u dit doet. Er zijn verschillende verhuurorganisaties actief op BdH.

3. Wilt u op de hoogte gehouden worden van de wetenswaardigheden en ontwikkelingen op BdH, kunt u lid worden van onze vereniging.

MEDIATHEEK

Diverse documenten die van belang kunnen zijn voor eigenaren van woningen op Buitenplaats de Hildenberg kunt u vinden in onze mediatheek.